اتحادیه پاریس

ارسال شده توسط ادمین در 18 آذر 1393 ساعت 23:20:28

اتحادیه پاریس

 قانون اجازه الحاق دولت ایران به اتحادیه عمومی بین المللی معروف به پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی


شماره 1536/27344 20/12/37
وزارت امورخارجه
ــــــــــــــــــــــــــ
فرمان ... دائر باجرای قانون اجازه الحاق دولت ایران به اتحادیه عمومی بین المللی معروف به پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی وتجارتی و کشاورزی و قانون مزبور که به تصویب مجلسین سنا و شورای ملی رسیده است ذیلاابلاغ می گردد:
با تاییدات خداوند متعال
ما
پهلوی...
...
نظربه اصل بیست و هفتم و متمم قانون اساسی مقرر میداریم
ماده اول - قانون اجازهالحاق دولت ایران به اتحادیه عمومی بین المللی معروف به پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی که به تصویب مجلسین سنا و شورای ملی رسیده و منضم به این دستخط است به موقع اجراء گذاشته شود.
ماده دوم - هیئت دولت مأمور اجرای این قانون هستند.
به تاریخ چهاردهم اسفند ماه 1337.  

ماده واحده-

دولت مجاز است الحاق خود را به اتحادیه عمومی بین المللی معروف به پاریس که مقرآن در برن است و برای مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی به موجب پیمان های چند جانبه تشکیل شده با تمام تغییرات و اصلاحاتی که تا این تاریخ در آن به عمل آمده اعلام دارند.
محل پرداخت سهم ایران در اتحادیه مزبور همه ساله در بودجه کل کشورتامین و منظور خواهد شد.
دولت همچنین مجاز است الحاق خود را در موقعی که مقتضی بداند به ترتیب به اتحادیه های محدود موسوم به مادرید راجع به علامات صنعتی بامحفوظ داشتن حقوقی که در ماده 11 قرارداد مادرید ملحوظ شده و اتحادیه بین المللی اشکال و ترسیمات صنعتی پیمان لاهه و اتحادیه مادرید مربوط به مشخصات غیر واقع مبدااعلام دارند.
قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده و متن قرارداد ضمیمه است پس ازتصویب مجلس سنا در جلسه یکشنبه دهم اسفند ماه یک هزار و سیصد و سی و هفت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
نایب رییس مجلس شورای ملی . دکتر موسی عمید
اصل فرمان همایونی و قانون در دفتر نخست وزیر است.
نخست وزیر

     

کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی مورخ 21 مارس 1883 تجدید نظر شده:
1 - دربروکسل در تاریخ 14 دسامبر 1900
2 - در واشنگتن در تاریخ 2 ژوئن 1911
3 - درلاهه در تاریخ 6 نوامبر 1925
4 - در لندن در تاریخ 2 ژوئن 1934
5 - در لیسبوندر تاریخ 31 اکتبر 1958

ماده 1-

( 1 ) ممالکی که قرارداد حاضر شامل آنها می گردد به شکل اتحادیه برای حمایت مالکیت صنعتی متشکل گردیده اند.
( 2 ) - موضوع حمایت مالکیت صنعتی ورقه های اختراع- نمونه های وسایل رفع احتیاجات طرح ها و یا نمونه های صنعتی - علایم کارخانه یاعلایم تجارتی - نام تجارتی و علایم محل صدور یا عناوین و اسامی مبداء و همچنین جلوگیری از رقابت نامشروع آن می باشد:
( 3 ) مالکیت صنعتی به مفهوم کاملا وسیع آن در نظر گرفته شده و شامل نه تنها صنعت و تجارت - به معنای اخص بلکه صنایع کشاورزی و استخراجی و کلیه محصولات ساخته شده یا طبیعی مثل شرابها - دانه ها - برگتوتون میوه جات - دام ها - مواد معدنی - آب جوها - گلها - آردها نیز می باشد.
( 4 ) ورقه های اختراع شامل انواع انحصارنامه های صنعتی مانند انحصارنامه هایواردات - انحصارنامه های تکمیلی - انحصارنامه ها یا گواهینامه های الحاق و غیره که مورد قبول قوانین ممالک عضو اتحادیه است می باشد.

ماده 2-

( 1 ) در مورد حمایت مالکیت صنعتی اتباع هر یک از ممالک عضو اتحادیه در سایر ممالک عضو از مزایایی که قوانین ممالک مزبور چه در حال حاضر و چه در آینده به اتباع خود اعطاء نموده یا اعطاء خواهند نمود برخوردار خواهند شد بدون آن که لطمه ای به حقوقیکه به موجب قرارداد خاص پیش بینی شده وارد آید از همان حمایتی که اتباع آن ممالک بهره مند می باشند برخوردار خواهند شد و از همان حق قانونی توسل به مراجع صالحه علیه هر تضییع حقی که بر آنها وارد آید به شرط انجام تشریفات مقرره برای اتباع داخله استفاده خواهند نمود.
( 2 ) لکن در مملکتی که دعوی حمایت می شود برای استفاده اتباع کشورهای عضو اتحادیه از حقوق مالکیت صنعتی هیچ گونه شرط اقامت یااستقرار نمی توان قائل شد.
( 3 ) مقررات قانونی هر یک از ممالک عضو اتحادیه مربوط به اصول محاکمات قضایی و اداری و صلاحیت و همچنین مربوط به انتخاب اقامتگاه یا تعیین نماینده که در قوانین مربوط به مالکیت صنعتی پیش بینی شده است اکیدا محفوظ خواهد بود.

ماده 3-

اتباع ممالکی که جز اتحادیه نیستند ولی در یکی از ممالک عضو اتحادیه اقامت دارند ویا در آنجا دارای موسسات صنعتی یا تجارتی واقعی و معتبر می باشند مشمول این مقررات خواهند بود.

ماده 4-

الف -

1 - کسی که با رعایت مقررات معموله در یکی از ممالک عضو اتحادیه تقاضای ورقه اختراع یا ثبت یک نمونه وسایل رفع احتیاجات یک طرح یا نمونه صنعتی یک علامت کارخانه یا تجارت را کرده باشد - خودش یا ذی حق او برای تسلیم اظهارنامه در سایر ممالک اتحادیه در مهلت های مقرره ذیل از حق تقدم برخوردار خواهد بود.
2 - حق تقدم تقاضاهایی شناخته می شود که به موجب قانون داخلی هر مملکت اتحادیه یا عهدنامه های بین المللی منعقده بین چند مملکت اتحادیه - ارزش یک تقاضای قانونی را داشته باشد.
ب -

در نتیجه به اعتبار تسلیم موخر اظهارنامه در یکی دیگر از ممالک اتحادیه قبل از انقضای این مهلت ها به وسیله اعمالی که در این فواصل انجام می شود مخصوصا به وسیله تسلیم اظهارنامه دیگر - به وسیله انتشار اختراع با بهره برداری آن - به وسیلهدر معرض فروش گذاشتن نسخه های طرح یا نمونه - به وسیله استعمال علامت - لطمه ای وارد نخواهد شد و این اعمال نمی تواند هیچ گونه حقی به نفع شخص ثالث یا حق تصرف شخصی به وجود بیاورد.
حقوق مکتسبه اشخاص ثالث قبل از روز اولین تقاضایی که پایه و اساس حق تقدم است به موجب اثرات قوانین داخلی هر یک از ممالک اتحادیه محفوظ است.
ج -

1 - مهلت های حق تقدم مذکور در فوق برای ورقه های اختراع و نمونه های وسایل رفع احتیاج دوازده ماه و برای طرح یا نمونه های صنعتی و علایم کارخانه یاتجارت شش ماه است.
2 - این مهلت ها از تاریخ تسلیم اولین اظهارنامه جاری میشود روز تسلیم اظهارنامه در این مهلت به حساب نمی آید.
3 - اگر آخرین روز مهلتروز تعطیل رسمی و یا روزی باشد که در مملکتی که حمایت آن مورد تقاضا است اداره ثبت علایم برای قبول تقاضاها باز نباشد مهلت تا اولین روزی که اداره باز است تمدید میشود.
د -

1 - کسی که بخواهد حق تقدم یک اظهارنامه قبلی را ادعا کند موظف است تاریخ و مملکتی که در آن تقاضای خود را تسلیم کرده است اعلام کند . هر کشوری تعیین خواهد کرد که آخرین فرصت این اعلام چه موقع خواهد بود.
2 - این نکات مخصوصا درمورد ورقه های اختراع و توضیحات مربوط به آن در نشریات که از طرف اداره صالحه منتشرمی شود ذکر خواهد شد.
3 - کشورهای اتحادیه می توانند از کسی که اعلام حق تقدم می کند ارائه رونوشت تقاضانامه ای ( توصیف - طرح ها و غیره ) را که قبلا تسلیم کرده است مطالبه کنند . سواد مصدق صادره از طرف اداره ای که این تقاضانامه را دریافت داشته است از تشریفات رسمی صحه معاف خواهد بود و در هر حال می توان آن را بدون مخارج در هر موقع تا سه ماه از تاریخ تسلیم تقاضای بعدی تسلیم نمود.
ممکن است به ضمیمه آن یک گواهینامه تاریخ تسلیم تقاضا از این اداره یک ترجمه مطالبه شود.
4 - برای اعلام حق تقدم در موقع تسلیم تقاضانامه نمی توان تشریفات دیگری قائل شود.
هر یک از کشورهای اتحادیه نتایج اهمال در انجام تشریفات مقرره در این ماده را تعیین خواهد کرد بدون این که این نتایج از حدود محرومیت از حق تقدم تجاوزکند.
5 - در مراحل بعدی مدارک دیگری ممکن است مطالبه شود.
ه - 

1 - هر گاه در مملکتی یک طرح یا یک نمونه صنعتی به موجب حق تقدم - منتجه از تسلیم یک نمونه ازوسایل رفع احتیاج - برای ثبت تسلیم شده باشد مهلت حق تقدم همان خواهد بود که برای طرح ها یا نمونه های صنعتی معین گردیده است.
2 - به علاوه تسلیم یک نمونه ازوسایل رفع احتیاجات در یک مملکت به موجب حق تقدم بر اساس تسلیم یک تقاضای ثبت وبالعکس مجاز می باشد.
و - هیچ یک از ممالک عضو اتحادیه نمی تواند یک تقاضای ورقه اختراع را به علت آن که دارای ادعای حق تقدم های متعدد می باشد رد نماید مشروط بر این که مربوط به اختراعی باشد که به مفهوم قانون مملکت یک واحد را تشکیل می دهد.
ز - اگر پس از مطالبه معلوم گردد که یک تقاضای ثبت مرکب است تقاضاکننده میتواند تقاضای خود را به چند تقاضا تقسیم نموده و تاریخ هر یک را همان تاریخ تقاضا یاولی قرار دهد و در صورت لزوم حق تقدم را نیز حفظ کند.
ح - حق تقدم را نمیتواند به این علت رد کرد بعضی از عناصر اختراعی که نسبت به آن ادعای حق تقدم می شوددر ادعای تقاضانامه تسلیمی در مملکت مبداء درج نشده است مشروط بر این که مجموع اسناد تقاضا صریحا عناصر مذکور را آشکار سازد.    

ماده 4- مکرر -

1 - ورقه های اختراع مورد تقاضای اتباع ممالک اتحادیه در ممالک مختلف عضو ازورقه هایی که برای همان اختراع در سایر ممالک چه عضو اتحادیه و چه غیر عضو تحمیلگردیده است مستقل و مجزی می باشد.
2 - قاعده فوق باید به نحو مطلق تلقی شود مخصوصا به این معنی که ورقه های مورد تقاضا در مهلت حق تقدم چه از لحاظ علل بطلان واسقاط حق و چه از لحاظ مدت عادی مجزی و مستقل هستند.
3 - این قاعده شامل کلیه ورقه های اختراع موجود در زمانی که به مرحله اجرا در می آید می باشد.
4 - درصورت الحاق ممالک جدید به اتحادیه نسبت به ورقه های موجود نزد طرفین در موقع الحاق به همین ترتیب رفتار خواهد شد.
5 - ورقه هایی که با استفاده از حق تقدم دریافت گردیده است در ممالک مختلف اتحادیه از همان مدت زمانی که اگر بدون استفاده از حق تقدم تقاضا یا صادر شده باشد برخوردار می شد برخوردار خواهد شد. 

ماده 4- ثالث -

مخترع حق دارد که در ورقه اختراع از او به عنوان مخترع نام برده شود.

ماده 5-

الف -

1 - وارد کردن اشیا ساخته شده در هر یک از ممالک عضو اتحادیه به وسیله دارنده ورقه اختراع به مملکت که ورقه را صادر کرده است باعث زوال حق نمی گردد.
2 - معهذا هر یک از ممالک اتحادیه برای جلوگیری از سوء استفاده هایی که ممکن است ازاعمال حق انحصاری تفویض شده به وسیله ورقه اختراع نتیجه شود می تواند تدابیر قانونی لازمه را اتخاذ نماید فی المثل عدم بهره برداری.
3 - این تدابیر موقعی میتواند زوال حق ورقه اختراع را متضمن باشد که اعطاء جوازهای الزامی برای جلوگیری ازسوء استفاده های مذکور کافی نباشد.
4 - در هر حال اعطاء یک جواز الزامی را نمیتوان قبل از انقضا مدت سه سال از تاریخ صدور ورقه اختراع تقاضا نمود و این جواز رانمی توان اعطاء کرد مگر در صورتی که دارنده ورقه نتواند عذر موجهی ارائه نماید هیچگونه دعوی زوال حق یا لغو ورقه اختراع قبل از انقضا مدت دو سال از تاریخ اعطاء امتیاز اولین جواز پذیرفته نیست.
5 - مقررات فوق - با محفوظ بودن تغییرات لازم- در مورد نمونه های وسائل رفع احتیاجات - قابل اجرا می باشد.
ب - حق حمایت طرح ها و نمونه های صنعتی به هیچ نحو خواه به علت عدم بهره برداری خواه به علت ورود اشیایی نظیر آنهایی که مورد حمایت است قابل زوال و اسقاط نیست.
ج -

1 - اگر- در مملکتی استعمال علامت ثبت شده الزامی است ثبت مزبور فقط پس از یک مدت عادله و درصورتی که ذینفع نتواند علل موجهی برای عدم فعالیت خود ارائه نماید قابل ابطال میباشد.
2 - استعمال یک علامت کارخانه و یا علامت تجارتی از طرف صاحب آن در یکی از ممالک عضو اتحادیه به شکلی که از لحاظ عناصر با شکلی که تحت آن به ثبت رسیده است مغایرت داشته باشد ولی عناصر مزبور صفت مشخصه علامت مذکور را آن طور که به ثبت رسیده است تغییر نداده باشد باعث بطلان ثبت نخواهد شد و از آن حمایتی که به آن علامت اعطاء گردیده است نخواهد کاست.
3 - استفاده مقارن از یک علامت روی محصولات یک جور یا مشابه از طرف موسسات صنعتی یا تجارتی که نسبت به علامت مزبور به موجب قوانین داخلی مملکتی که در آن حمایت مورد تقاضا است به عنوان مالکین مشترک شناخته می شوند مانع ثبت علامت مزبور نخواهد شد و به هیچ وجه از حمایتی که در هر یکاز ممالک عضو اتحادیه به علامت مذکور اعطاء گردیده است نخواهد کاست مشروط بر این که در نتیجه این استعمال مردم به اشتباه نیفتند و مخالف مصالح عمومی نباشد.
د- برای شناسایی حق هیچ علامت یا ذکر ورقه اختراع یا ذکر نمونه وسایل رفع احتیاجات یا ذکر ثبت علامت کارخانه یا تجارتی یا ذکر تسلیم طرح یا نمونه صنعتی روی محصول الزامی نخواهد بود.

ماده 5- مکرر -

1 - چنانچه قوانین داخلی پرداخت عوارض را پیش بینی کرده باشد - برای تادیه عوارض مقرره جهت حفظ حقوق مالکیت صنعتی - با پرداخت تاکس اضافی یک مهلت ارفاقی که حداقل سه ماه خواهد بود - اعطاء می گردد.
2 - به علاوه در مورد ورقه هایاختراع ممالک عضو اتحادیه تعهد می نمایند خواه مهلت ارفاقی را لااقل به شش ماهارتقاء بدهند خواه اعاده اعتبار ورقه اختراع را که به علت عدم پرداخت عوارض اسقاط حق از آن شده است پیش بینی نمایند . این مقررات در هر حال تابع شرایط مقرر درقوانین داخلی است.

ماده 5- ثالث -

موارد زیر در یک مملکت عضو اتحادیه به عنوان تضییع حق دارنده ورقه اختراع تلقی نخواهد شد:
1 - به کار بردن وسایلی که موضوع ورقه اختراع او است به وسیله کشتیهای سایر ممالک اتحادیه در بدنه کشتی - در ماشین ها - در دستگاه های هدایت وسایروسایل کشتی هنگامی که کشتیهای مزبور موقتا یا اتفاقا به آبهای مملکت متبوعه ویوارد می شوند مشروط بر این که این وسایل منحصرا برای رفع احتیاجات کشتی به کار رفته باشد.
2 - به کار بردن وسایلی که موضوع ورق

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080